Istota Blue Ocean Strategy

Od dłuższego czasu firmy starają się pokonać konkurencję uzyskując te same produkty i usługi w efektywniejszy sposób. Jest to droga, która dość szybko prowadzi do hiperkonkurencji i wzajemnego wyniszczenia. Tylko poprzez trwałą strategię odróżniania się od oponentów możemy stworzyć podstawy przyszłego sukcesu. Rozwiązaniem, za jakim postulują twórcy Blue Ocean Strategy – Chan Kim i Renée Mauborgne, jest zaniechanie walki z konkurentami i skupienie się na nowej, jeszcze nie odkrytej przestrzeni rynkowej. Nie istnieją idealne firmy, jak twierdzi Tom Peters w swej koncepcji „In serach of excellence”, są natomiast strategiczne posunięcia biznesowe bliskie ideału, a Blue Ocean Strategy jest narzędziem do ich kreowania.

Nie konkuruj z rywalami! Spraw, aby stali się nieistotni!

Red Ocean – Blue Ocean Przestrzeń Czerwonego Oceanu to wszystkie te rynki, które już są odkryte i zagospodarowane. Panuje na nich walka o każdy procent udziału w rynku. W Czerwonym Oceanie gracze chcą wytwarzać produkty i świadczyć usługi taniej i lepiej niż konkurencja. Swój sukces świętują teorie poprawiające wydajność pracowników i efektywność produkcji. Lecz wraz z upływem czasu poprawianie efektywności staje się coraz droższe i trudniejsze, dodatkowo, konkurencja robi dokładnie to samo co my i w efekcie cała czołówka branży stoi jakby w miejscu.
Przestrzeń Błękitnego Oceanu to rynki, które jeszcze nie są odkryte, klienci, którzy jeszcze nas nie znają oraz konkurenci pozostawieni daleko w tyle. W tej przestrzeni, jak ustalili Chan Kim i Renée Mauborgne, odbywa się większość ruchów biznesowych, które definiują charakter firmy na całe lata zapewniając jej długotrwały zysk. Nie ma tu miejsca na rywalizację, to my ustalamy zasady gry. Co ciekawe, Błękitne Oceany można odkrywać również w branży, która jest już nasycona.

To właśnie kamień węgielny Blue Ocean Strategy.


Przykłady narzędzi Blue Ocean Strategy Podstawowym narzędziem służącym zarówno do prezentacji strategii Blue Ocean jak i do jej formułowania są tzw. Kanwy Strategii. Dla każdego biznesu, produktu można określić kilka podstawowych kryteriów i atrybutów, które są istotne z punktu widzenia firmy i użytkownika. Biorąc pod uwagę producentów win będą to m.in. cena, marketing z wykorzystaniem mass-mediów, jakość leżakowania, prestiż i dziedzictwo winnicy, bogactwo smaku, wybór win. Dzięki tym zmiennym można stworzyć kanwę (krzywą) strategii, jaką posługuje się dana firma. Krzywe strategii są wyjątkowo pomocne do określenia jak nasza strategia wypada na tle konkurencji.

Autorzy Blue Ocean Strategy określili także cztery główne zasady tworzenia przestrzeni błękitnego oceanu, są to następujące zasady:

– Wyeliminuj czynniki, które twój rynek bierze za pewniki, ale które nie dają dostrzegalnej wartości dla konsumenta.
– Zredukuj niektóre czynniki zdecydowanie poniżej standardów twojej branży, aby uniknąć błędu zbyt szerokiej oferty nastawionej na pokonanie konkurencji.
– Wzmocnij niektóre czynniki zdecydowanie powyżej standardów twojej branży, aby twoi konsumenci nie musieli robić kompromisów.
– Stwórz nowe źródła wartości, których twój sektor nigdy nie oferował!
Autorzy strategii Renee Mauborgne oraz Chan Kim stworzyli wiele innych narzędzi pomocnych w kreowaniu własnych przestrzeni błękitnych oceanów. Ze wszystkimi tymi narzędziami oraz technikami ich stosowania zapoznacie się podczas organizowanych przez nas treningów i szkoleń.

Skontaktuj się z trenerem BOS tel: 692 945 172
marzena.lelonkiewicz@forumrozwoju.pl

zp8497586rq
Ten wpis został opublikowany w kategorii Strategia Błękitnego Oceanu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Polecane wydarzenia

Wszystkie
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
MARZENA LELONKIEWICZ
marzena.lelonkiewicz@forumrozwoju.pl
tel. 692 945 172