Tom Peters

Tom Peters – biografia

Jeden z najbardziej wpływowych guru zarządzania wszech czasów. Absolwent Universytetu Cornell’a (B.C.E., M.C.E.) i Stanford’a (M.B.A., Ph.D.). Otrzymał doktoraty honoris causa wielu prestiżowych uczelni ekonomicznych, w tym doktorat Państwowego Uniwersytetu w Moskwie (2004). Jest członkiem: International Academy of Management, The World Productivity Association, the International Customer Service Association i Society for Quality and Participation.
Jego niekonwencjonalne poglądy sprawiły, że Buissness Week zaczął go tytułować „najlepszym przyjacielem i najgorszym koszmarem biznesu”. Sam Peters opisuje siebie jako księcia nieporządku, maestro entuzjazmu czy zwycięzcę śmiałych porażek!

W rankingu opublikowanym w 2002 przez Accenture’s Institute of Strategic Change, Peters zajął drugą pozycję wśród wszystkich 50 ,,intelektualistów biznesu”, ustępując tylko Michaelowi Porterowi. Wśród dalszych osób z listy 50 znaleźli się m.in.: Bill Gates (19. miejsce), Thomas Davenport (24.), Esther Dyson (31.), Jack Welch (33.), Richard Branson (44.) i Michael Dell (47.). W ciągu roku wygłasza około 75 wykładów na całym świecie.

Wraz z Bobem Watermanem jest autorem „In serach of excellence” (1982); książka została okrzyknięta mianem „jednej z trzech książek biznesowych stulecia” i zakwalifikowana przez wielu jako ,”najlepsza książka dot. biznesu, jaka kiedykolwiek powstała”. Idąc za ciosem, Peters napisał jeszcze kilka bestsellerów, które uzyskały uznanie na świecie:

> A Passion for Excellence (1985, razem z Nancy Austin);
>Thriving on Chaos (1987);
> Liberation Management (1992 – wybrana książką zarządzania dekady),;
> The Tom Peters Seminar: Crazy Times Call for Crazy Organizations (1993);
> The Pursuit of WOW! (1994);
> The Circle of Innovation: You Can’t Shrink Your Way to Greatness (1997); The Brand You50, The Project50, The Professional Service Firm50 (1999);
> Re-imagine! Business Excellence in a Disruptive Age (2003).
,,To, jakie są dzisiejsze amerykańskie przedsiębiorstwa, w dużym stopniu zawdzięczają Petersowi” – The New Yorker. ,,Wszyscy żyjemy w świecie Toma Petersa” – Fortune. ,,Jeżeli Peter Drucker wynalazł nowoczesne zarządzanie, Tom Peters ożywił je”. – Warren Bennis.

Tom Peters and Robert H. Waterman Jr – In Search Of Excellence

Książka In Search of Excellence została opublikowana w 1982 roku i pozostaje jedną z najlepiej sprzedających się książek biznesowych wszech czasów.
Autorzy: Tom Peters i Robert Waterman odkryli 8 prostych zasad, których przestrzeganie prowadzi do doskonałości w biznesie. Swoją publikację oparli na znanym modelu Mckinsey�a 7-s, który podkreślał szczególnie (z ang.):

McKinsey 7-S model elements:
1. structure
2. strategy
3. systems
4. style of management
5. skills – corporate strengths
6. staff
7. shared values

Peters i Waterman postanowili maksymalnie uprościć ten model i postawić nacisk na tzw. miękkie czynniki zarządzania:
1. People
2. Customers
3. Action

To stało się fundamentem całej teorii In search of excellence. Jak mawia Peters ich dzieło zamieniło te miękkie czynniki w twarde, co było rewolucją gdyż do tamtej pory za twarde czynniki przyjmowano w zasadzie tylko liczby.

W 2001 roku w wywiadzie nt. Aktualności „In search of excellence” Peters powiedział, że w tej chwili dodał by do powyższych czynników jeszcze trzy: capabilities concerning ideas, liberation and speed.

In Search of Excellence – 8 zasad.
1. A bias for action, active decision making – ‚getting on with it’.
2. Close to the customer – learning from the people served by the business.
3. Autonomy and entrepreneurship – fostering innovation

and nurturing ‚champions’.
4. Productivity through people – treating rank and file employees as a source of quality.
5. Hands-on, value-driven – management philosophy that guides everyday practice – management showing its commitment.
6. Stick to the knitting – stay with the business that you know.
7. Simple form, lean staff – some of the best companies have minimal HQ staff.
8. Simultaneous loose-tight properties – autonomy in shop-floor activities plus centralised values.

Re-imagine! Busienss Excellence in a Disruptive Age.

Tom Peters w 1982 napisał wraz z Robertem Watermanem bestseller „In Search of Excellence”. Książka przyniosła Im sławę, gdyż w prosty sposób charakteryzowała cechy przedsiębiorstwa, które przyczyniają się do jego sukcesu i potęgi. Peters został okrzyknięty guru zarządzania, jego słowa w Stanach Zjednoczonych są nie mniej uważnie i słuchane, jak Petera Druckera czy Jacka Welcha.

8 zasad, które opisali z Robertem Watermanem w „In Serach…” okazały się świetne do czasu aż… stosujące je firmy nie zaczęły mieć problemów. Odpowiedzią Petersa było: „szybkość zmian w otoczeniu”. Rewolucja internetowa oraz inne warunki przewartościowały świadomość zarządzających. Pomimo, że metoda Petersa uległa dezaktualizacji, sam Autor jednak się nie poddał.

I dlatego właśnie powstała książka „Re-imagine! Business Excelence in a Disruptive Age”. Czyli odkryj na nowo biznes idealny ale już w nowych niszczycielskich czasach.
Kilka głównych punktów nowej teorii:

1. Zanim zaczniesz naprawiać i ulepszać procesy biznesowe musisz zacząć od zniszczenia całego przedsiębiorstwa. Oczywiście nie doprowadzenia go do bankructwa ale zniszczenia nawyków i systemów. Skoro zmiany postępują szybko (a będzie tylko gorzej) to nasze działania też muszą być ostre i zdecydowane. Zmusza do inwestowania środków w takie procesy, które ciągle będą podważały status quo firmy. Zaleca dawkę chaosu jako receptę na brak innowacyjności.

2. Peters uważa, że nadchodzi rewolucja technologiczna na ogromną skalę, która zmiecie z powierzchni ziemi średnią kadrę kierowniczą, która zostanie zastąpiona przez procesory. Tak jak to się stało z robotnikami zastąpionymi przez roboty i maszyny.

3. Jak już zniszczysz to zacznij budować. Użyj do tego modelu Profesjonalnej Firmy Usługowej. Jego zdaniem najwyższa jakość to tylko początek, że trzeba dawać teraz Dodatkowe Wrażenia. Czyli np. IBM nie sprzedający komputerów tylko Dodatkowe Usługi, które pozwalają mu budować trwałe relacje z klientami. Tak naprawdę zarabia właśnie na tych usługach. Peters radzi, aby tworzyć markę zostawiając w pamięci klientów niezapomniane emocje, i to właśnie one i to jak zostaje sprzedany towar będą decydowały o zwycięstwie firm, a nie tylko lepsza jakość.

4. Peters jest wrogiem biurokracji. Wskazuje, brak komunikacji jako jedno z największych zagrożeń. Pokazuje jak walczyć z tymi barierami.

5. Jego zdaniem wartość dodana teraz tworzona jest dzięki kapitałowi intelektualnemu. Pomysły utalentowanych, zwariowanych ludzi to właśnie jest wartość, którą przekształca się w pieniądze i zyski. Każe nam zatrudniać zupełnie nowy rodzaj osób: zakręconych, potrafiących iść pod prąd. Zawsze poleca znaleźć Bohaterów Zmian, ludzi, którzy są im najbardziej przychylni, a jednocześnie potrafią zapalić do pomysłu innych.

6. Jego zdaniem w zarządzaniu chodzi głównie o pasję. Trzeba tworzyć WOW! projekty, czyli przedsięwzięcia zaskakujące, niecodzienne odważne a jednoczenie proste i czytelne. Dążyć to tego by stały się genialne.

7. Peters pochyla się także nad krzykiem kobiet i dowodzi, że są one nawet lepszymi menedżerami niż mężczyźni. Pokazuje, jak są niedoceniane i jak firmy, które na nie stawiają wygrywają. Szczególnie w sprzedaży.

Ściągnij i przeczytaj fragment najnowszej książki > Tom Peters – Od nowa!

zp8497586rq
Ten wpis został opublikowany w kategorii Strefa wiedzy. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Polecane wydarzenia

Wszystkie
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
MARZENA LELONKIEWICZ
marzena.lelonkiewicz@forumrozwoju.pl
tel. 692 945 172