BOS w praktyce – ciekawe przykłady

1. Blue Ocean Strategy – podstawowe założenia.
Przestrzeń Czerwonego Oceanu to wszystkie te rynki, które są już odkryte i zagospodarowane. Panuje na nich walka o każdy procent udziału w rynku. W Czerwonym Oceanie gracze chcą wytwarzać produkty i świadczyć usługi taniej i lepiej niż konkurencja.
Przestrzeń Błękitnego Oceanu to rynki, które jeszcze nie są odkryte, klienci, którzy jeszcze nas nie znają oraz konkurenci pozostawieni daleko w tyle. W tej przestrzeni, jak ustalili Chan Kim i Renée Mauborgne, odbywa się większość ruchów biznesowych, które definiują charakter firmy na całe lata zapewniając jej długotrwały zysk.Zobacz odcinek Serialu

2. Cyrk inny niż wszystkie – Cirque de Soleil.

Cyrk Słońca postanowił przedefiniować tradycyjną ofertę cyrku. Zrezygnowano z tak tradycyjnych dla przedstawień cyrkowych występów ze zwierzętami, co znacząco ograniczyło koszty. W miejsce przypadkowego zbioru gagów, magicznych sztuczek i ewolucji akrobatycznych zaproponowano prawdziwe przedstawienie o charakterze teatralnym ze spójną fabułą, emocjami i zwrotami akcji. Udało im się zdobyć serca i portfele najzamożniejszej grupy odbiorców – dobrze zarabiającej klasy średniej, która gotowa jest nie tylko zapłacić do 100 dolarów za pojedynczy bilet.

Zobacz odcinek Serialu

3. Apple Jak feniks z popiołów.

Czym jest iPod? To przenośny odtwarzacz umożliwiający nagrywanie i odtwarzanie muzyki oraz oglądanie zdjęć lub filmów. To jednak znacznie więcej. Dzięki swojej ogromnej pojemności (do 60 GB), która pozwala na przechowywanie nawet do 15 tys. utworów iPod stał się podręcznym archiwum nagrań, zdolnym pomieścić przeciętną płytotekę każdego fana muzyki. Niemal niepostrzeżenie stał się również wyznacznikiem stylu życia – swobody, luzu i oderwania od rzeczywistości. Dla Apple Computer iPod okazał się wehikułem, który nie tylko pozwolił na zawojowanie rynku przenośnych odtwarzaczy muzycznych i muzyki on-line, ale przyczynił się także do wzrostu wartości całego koncernu…

Zobacz odcinek Serialu

4. Meble uliczne – JCDecaux.

Francuska firma JCDecaux zaproponowała koncepcję wykorzystania w reklamie zewnętrznej „mebli ulicznych” – przystanków, skrzynek, budek telefonicznych i niezliczonej liczby innych obiektów oplatających nieregularną siatką wszystkie METROPOLIE świata. Szybko okazało się, że nawiązanie współpracy z władzami miast nie jest trudne. W zamian za odpowiednie opłaty i opiekę nad tymi urządzeniami JCDecaux podpisała kilkunastoletnie kontrakty z władzami największych miast. Dziś JCDecaux ma ponad 283 tys. nośników reklamowych w 23 krajach. Jest niekwestionowanym liderem w tym segmencie rynku, który w latach 1995-2000 wzrósł o ponad 60%, podczas gdy przychody z innych segmentów urosły w tym czasie zaledwie o 20%…

Zobacz odcinek Serialu

5. NetJets – nowy styl podróżowania.

Na czym polega tajemnica NetJets? Na spostrzegawczości. Jej twórcy jako pierwsi zauważyli, że w ofercie firm zajmujących się transportem lotniczym jest luka. Wypełnienie tej luki pozwoliło NetJets na stały coroczny wzrost przychodów o co najmniej 30% przez niemal całe lata 90-te. I to bez konieczności angażowania się w wyniszczające wojny cenowe, tworzenie tanich linii lotniczych, czy czartery samolotów biurom podróży. O tym, że ich pomysł na biznes ma rację bytu niech świadczy fakt, że NetJets został przejęty przez fundusz Berkshire Hathaway, należący do Warrena Buffetta. A ten nie zwykł inwestować pieniędzy w firmy, które nie gwarantują długofalowego sukcesu.

Zobacz odcinek Serialu

6. Curves – trening jak w domu.

Na ścianach praktycznie nie ma luster tak wszechobecnych w typowych klubach fitness. Zamiast pod ścianami, maszyny są ustawione w kręgu, po to by umożliwić swobodną dyskusję w trakcie zajęć. Zrezygnowano ze skomplikowanych maszyn, barków, spa, basenów, a nawet odrębnych szatni z szafkami, zastępując je oddzielonymi zasłonami miejscami do przebierania się Jako jedna z pierwszych w połowie lat 90-tych na taki właśnie pomysł wpadła sieć klubów Curves Fitness. Sieć ma ponad 6 tys. placówek w obu Amerykach i Europie i biznes, który rozwijając się w tym tempie już w 2007 roku może przynieść MILIARD dolarów przychodów…

Zobacz odcinek Serialu

7. NTT DoCoMo – prawdziwie mobilny internet.

Japońska firma NTT DoCoMo, jeden z największych na świecie operatorów telefonii komórkowej. Pomysł NTT DoCoMo był bardzo prosty. Zamiast inwestowania kolejnych miliardów dolarów w usprawnienie usług głosowych firma zdecydowała się na zaoferowanie swoim klientom usług transmisji danych – dostępu do poczty elektronicznej, portali internetowych, a także bardzo popularnych gier sieciowych. Usługa i-mode była połączeniem zalet usług telefonii mobilnej i usług internetowych…

Zobacz odcinek Serialu

8. Casella Wines – wino inne niż wszystkie.

Szukający perspektyw na rynku w USA Australijczycy odkryli, że dla ogromnej rzeszy odbiorców cały rytuał związany z zakupem i spożyciem wina jest uznawany za skomplikowany i pretensjonalny. Z myślą o nich Casella Wines stworzyło wino, którego wizerunek był zupełnie inny niż w przypadku konkurencji. Zamiast dziesiątek odmian i szczepów Casella Wines zaoferowało swoim klientom tylko dwa gatunki wina: białe Chardonnay i czerwone Shiraz. Kreując alternatywę dla piwa i gotowych drinków Casella Wines stworzyła zupełnie nowy segment rynku – okazjonalnych konsumentów pijących wino w trakcie imprez i spotkań towarzyskich…

Zobacz odcinek Serialu

zp8497586rq
Ten wpis został opublikowany w kategorii Strategia Błękitnego Oceanu. Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

Polecane wydarzenia

Wszystkie
SKONTAKTUJ SIĘ Z NAMI
MARZENA LELONKIEWICZ
marzena.lelonkiewicz@forumrozwoju.pl
tel. 692 945 172